آموزش طب سنتی و گیاه دارویی

آموزش طب سنتی و گیاه دارویی

آموزش طب سنتی خواص گیاهان دارویی و سبک زندگی سالم
آموزش طب سنتی و گیاه دارویی

آموزش طب سنتی و گیاه دارویی

آموزش طب سنتی خواص گیاهان دارویی و سبک زندگی سالم

با خواص گیاه دارویی آلوئه ورا در طب سنتی آشنا شوید

آلوئه ورا یا صبر زرد (آلوورا) گیاه آشنایی است که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد. این گیاه از نظر طب سنتی و طب مدرن دارای اهمیت زیادی است.

ازجمله در درمان بیماریها و تولید انواع محصولات زیبایی. در اینجا به برخی از خواصی که این گیاه دارد اشاره میشود.


نام: صبر زرد (آلوئه ورا)


نام انگلیسی: Aloe


نام علمی: Aloe vera

 

 

منشا این گیاه قاره آفریقا بوده و از آن به عنوان یک ضد سم استفاده میشد. رومی ها و یونانی ها نیز این گیاه را می شناختند و از آن بعنوان مرهمی برای زخمها استفاده می کردند. در قرون وسطی از صبر زرد بعنوان یک ملین پرطرفدار استفاده میشد. در هندوستان از ژل صبر زرد بعنوان یک داروی خنک کننده استفاده میشود.


چه بخشهایی از گیاه صبر زرد یا آلوئه ورا مورد استفاده قرار میگیرد:

ژل صبر زرد یا آلوئه ورا: بعنوان یک داروی کمکهای اولیه درخانه برای سوختگیها ، زخم ها و آفتاب سوختگی بکار می رود. همچنین برای پوستهای خشک و عفونتهای قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره ژل صبر زرد بطور موفقیت آمیزی در درمان زخمهای دهانی بکار رفته است . محققین آمریکایی بیان کرده اند که ممکن است صبر زرد در درمان سرطان پستان و کبد و نیز ویروس ایدز مؤثر باشد.

برگهای صبر زرد یا آلوئه ورا: ملین قوی بوده و در یبوستهای مزمن مؤثر می باشد . جریان صفراوی را افزایش داده و می تواند بعنوان یک داروی اشتهاآورخوب مصرف شود .

صبر زرد یا آلوئه ورا از نظر طب سنتی چه اثراتی بر روی بدن دارد:

ملین، افزایش دهنده جریان صفراوی، التیام بخش زخم ها، تقویت کننده عمومی بدن، ضد قارچ، متوقف کننده خونریزی ها، آرام بخش، دفع کننده انگل های دستگاه گوارش ضد پیر شدن سلولها، پایین آورنده کلسترول و قند خون، رفع یبوست، تمیز کننده روده، درمان آسم، رفع سوء هاضمه، درمان صرع، ضد کرم، تصفیه کننده خون، درمان اگزما، درمان اسهال، رفع گرفتگی کبدی.


برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آن را روی پوست بمالید.


برای رفع ریزش مو، شیرابه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید.


برای التیام زخمها شیرابه آن را روی زخم بمالید.


صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است. برگها را بشکنید و ژله آن را به پوست بمالید.


مبتلایان به بیماری قند میتوانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند.


برای شستن چشم و زخمها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید.



چند خاصیت گیاه دارویی آلوئه ورا یا صبر زرد (آلوورا):


آلوئه ورا ( آلوورا ) در درمان دیابت:

پژوهش‌ها نشان دادند که قند خون را در انسان کاهش می‌دهد. دانشمندان دریافتند از آنجا که آلوئه ورا ( آلوورا ) قادر است آنزیم‌های موجود در پانکراس را فعال نماید می‌تواند در افرادی که دچار دیابت و هیپوگلیسمی هستند به تعادل و تنظیم قند خون کمک نماید.


آلوئه ورا ( آلوورا ) در درمان زخم معده:

آلوئه ورا ( آلوورا ) ترشح اسیدهای معده را تنظیم و کنترل می‌نماید. همچنین خواص بی‌حس کننده، منعقد کننده خون، ضد باکتری و درمان کننده دارد و برای درمان زخم معده موثر است.

خوردن ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) سبب می‌شود که این ژل به جداره لوله‌های گوارشی بچسبد و سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش دهد. ژل معجزه‌گر آلوئه‌ورا ( آلوورا ) قادر به کاهش اسیدهای معده (عامل اصلی تشدید زخم‌های معده) می‌باشد. از این رو این ژل برای درمان زخم‌های معده بسیار مؤثر شناخته شده است. مصرف و خوردن آلوئه‌ورا ( آلوورا ) پیش از هر وعده غذایی برای کسانی که از نظر هضم غذای مصرفی با مشکل روبرو هستند نیز مفید می‌باشد، زیرا آلوئه‌ورا ( آلوورا ) سبب تحریک شیره گوارشی و ایجاد جریان طبیعی آن و در نتیجه کمک به شکستن مواد غذایی جهت جذب توسط سلول‌ها می‌شود.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در تنظیم کلسترول، چربی خون:

ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) دارای آنزیم‌هایی نظیر آمیلاز، اکسیداز، کاتالاز و لیپاز، فولیک اسید، نیاسین که برای کاهش چربی و قند خون مفیدند هست.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان فشار خون:

تحقیقات اخیر ثابت کرده است که مصرف مداوم آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌تواند با الیاف سلولزی همراه و مخلوط شود و باعث پالایش و تصفیه خون شود و فشار خون را تنظیم و متعادل نماید.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بیماری کلیه و دفع سنگ کلیه:

خوردن آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌تواند سنگ کلیه را دفع نماید یا اندازه سنگ را کوچکتر نماید. مصرف مداوم آلوئه‌ورا ( آلوورا ) از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌نماید و از بافت‌های آن مراقبت نماید.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بیماری‌های باکتریایی و سرطانی:

مصرف خوراکی مداوم آلوئه‌ورا ( آلوورا ) از آنجا که دارای خواص ضد میکروبی می‌باشد برای درمان عفونت‌های میکروبی، مجاری معده و روده مؤثر خواهد بود. همچنین به علت وجود درصد بالای قند در این ژل خاصیت اسمزی بالا نی‌رود و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌شود. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که ماده آنتروکینون موجود در ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا )خواص ضد باکتری و ضد سرطانی دارد همچنین اشخاص مبتلا به سرطان که مشغول شیمی درمانی هستند می‌توانند با مصرف این گیاه تهوع و سایر مشکلات مربوط به این درمان را بکاهند.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بیماری ایدز :

تحقیقات اخیر نشان داده است که مانوز استیله به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز می‌باشد. مانوز استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می‌دهد اما نکته مهم‌تر این است که میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV ) نا حد زیادی افزایش می‌دهد. حال چنانچه این ترکیب دارویی یا آلوئه‌ورا ( آلوورا )مصرف شود می‌تواند میزان AZT مورد استفاده برای HIV را تا 90 درصد تقلیل دهد که این امر از هزینه‌ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی می‌کاهد. برای درمان HIV به مصرف روزانه 800 الی 1600 میلی‌گرم مانوزاستیله نیاز می‌باشد، این میزان از ماده مزبور برابر با نیم تا یک لیتر عصاره آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌باشد. هر چند میزان مانوراستیله می‌تواند در فرآورده‌های مختلف متفاوت باشد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان سینوزیت و آسم:

بخور گیاه آلوئه‌ورا ( آلوورا ) تسکین دهنده در د سینوزیت می‌باشد و همچنین استنشاق بخار آبی که برگ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید خواهد بود.


آلوئه ورا ( آلوورا ) در درمان بیماری‌های روده:

گیاه آلوئه‌ورا (آلوورا ) حداقل دارای 3 اسید چرب با خاصیت ضد التهابی می‌باشد که برای معده، روده کوچک و روده بزرگ مفید هستند مصرف آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به صورت مرتب اثرات شفابخش طولانی مدت و مثبتی به همراه داشته و سیستم گوارشی را پالایش نموده و بهبود بیماری‌های روده را تسریع می نماید. آنترالوئین موجود در ژله آلوئه‌ورا (آلوورا ) به عنوان مسهل مؤثر عمل می‌کند.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان استرس:

اظهار نظر دانشمند روسی برگمن آلوئه‌ورا ( آلوورا ) قادر است سلول‌ها را احیاء و حیات بخشد آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌تواند خواص تنظیم کننده و کنترل کننده روی بدن داشته باشد و به سیستم بدن کمک کند تا در لحظات و موقعیت‌های بحرانی و استرس‌زا تعادل خود را حفظ نماید و در همین هنگام که تنظیم و کنترل سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد به درمان‌ بخشی دیگر از بدن که بیمار است بپردازد. این عمل گیاه یا دارو Adaptojenic در زمان نیاز در آن بخش از بدن که فعالیتش کارساز و مورد نیاز باشد انجام خواهد پذیرفت و اگر مورد نیاز نباشد ظاهراً بدون فعالیت باقی می‌ماند، اگر چه در این هنگام نیز به آهستگی و به تدریج سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.


آلوئه‌ورا (آلوورا ) در پیشگیری از سکته مغزی:

جالینوس اعتقاد داشت از آنجا که آلوئه‌ورا خون را از ناحیه سر به طرف پا می‌راند می‌تواند از سکته مغزی جلوگیری نماید.


آلوئه‌ورا ( آلوورا) در بهداشت دهان و دندان:

اخیراً دانشمندان بدین نتیجه دست یافته‌اند که ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) برای مقابله با انواع پوسیدگی‌های دندانی بسیار مفید می‌باشد و در بهبود مشکلات دهان و لثه قدرت شفابخش دارد. از این رو می‌توان از آلوئه‌ورا (آلوورا) به عنوان یک ماده فعال برای پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی در خمیر دندان‌ها و ژل‌های تمیز کننده دندان استفاده نمود. ژل دندان آلوئه‌ورا (آلوورا) همانند خمیر دندان عمل می کند و قادر به نابودی باکتری‌ها و میکروب های بیماری زای موجود در دهان می‌باشد به طوری که در پژوهش‌های کنونی اثبات شده است که اسید سالیسیلیک، فنل، سولفور، اسید سینامونیک، نیتروژن، اوره، لوپئ.ل صد باکتری و میکروب می‌باشد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان پوکی استخوان:

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) حاوی ارخی مواد معدنی از جمله برن می‌باشد. این عنصر می‌تواند کمبود کلسیم را در بدن به حداقل برساند. جذب آن را تسریع نماید و همچنین آن را در تمام بدن پخش کند. از این رو مصرف آلوئه‌ورا (آلوورا ) در پیشگیری و درمان پوکی استخوان می‌توان مفید باشد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا )در درمان بیماری‌های مری

مصرف ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا) از برگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌:ند. در این بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری سبب آسیب زدن به مخاط مری و ایجاد علائمی همچون سوزش سردل، سرفه‌های خشک، تنفس بدیو، خونریزی و زخم مری می‌شود.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بواسیر:

آنتراکوئین موجود در ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به عنوان تسهیل کننده دفع مدفوع شناخته شده است که در افراد مبتلا به بواسیر بسیار مفید می‌باشد. (از زمان‌های قدیم نیز برای درمان این بیماری طبیبان از آلوئه‌ورا ( آلوورا )استفاده می‌کردند.)


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان پسوز یا ریس:

تحقیقات ثابت نموده که ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) این بیماری را درمان می‌نماید.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان درد گوش و چشم

چکانیدن سه قطره از شیرابه گیاه آلوئه‌ورا ( آلوورا ) موجب تسکین فوری درد گوش می‌شود و برای تسکین درد چشم شیرابه آلوئه‌ورا ( آلوورا ) را با کمی آب مخلوط کرده و در چشم بریزید. اینکار ضمن تسکین درد چشم می‌تواند نیروی چشم را تقویت کند.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان و جلوگیری از درد و تورم:

در واقع اسید سالیسیلیک که در آلوئه‌ورا ( آلوورا ) وجود دارد با مهار تولید پروستاگلاندین به عنوان یک مسکن عمل می‌کند و اثرات ضد التهابی، ضد کوفتگی، ضد کشیدگی ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، واریس و آرتریت، نیز کاملاً اثر بخش است. ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) حاوی مقدار زیادی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری می‌کند. همچنین آنزیم کربوکسی پپتیدازی که در آلوئه‌ورا ( آلوورا ) وجود دارد عامل ایجاد کننده درد التهاب حاد موسوم به برادی کینین را غیرفعال می‌کند و ناحیخ درد به خصوص درد مفاصل را التیام می‌دهد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان کبد:

مصرف آلوئه‌ورا ( آلوورا ) گرفتگی کبدی را برطرف و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد و محرک ترشح صفرا است.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در جلوگیری سکته قلبی:

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) مقدار ترومبوکسان 2A و2B و پروستاگلاندین 2 را که موجب انقباض عروقی و تجمع پلاکتی می‌شوند کاهش می‌دهد و موجب کاهش بروز سکته قلبی می‌شود.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در افزایش قوای جنسی:

خوردن ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) قوای جنسی را تقویت می‌کند و اسپرم سازی را افزایش می‌دهد. همچنین در درمان بیماری سوزاک مؤثر است.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در تنظیم عادت ماهانه خانم‌ها :

مصرف خوراکی آلوئه‌ورا ( آلوورا ) باعث هدایت خون به قسمت انتهائی بدن و لگن می‌شود. لذا در باز کردن قاعدگی‌هایی که مدت طولانی متوقف مانده اثرات بسیار مفیدی دارد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان زخم‌ها و جراحت‌ها و سوختگی:

ژل این گیاه دارای آنزیم‌های گلوکوماناز، آرابینانز، گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات بسیار مناسب است. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، بریدگی‌ها، پارگی‌، خراش ها و سوختگی‌های معمولی و سوختگی با اشعه های مضر، سوزش‌ها، گزیدگی‌های سمی را تسکین و التیام می بخشد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در دفع سموم بدن:

مصرف خوراکی آلوئه‌ورا ( آلوورا ) مواد زائد را از قسمت‌های مختلف بدن جذب کرده و دفع می‌نماید که این عمل باعث پاک‌سازی خون از اثرات جانبی داروهای شیمیایی، سیگار، سموم باقی مانده کشاورزی بر روی میوه‌ها و آلودگی هوا می شود.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در بالا بردن قدرت ایمنی بدن:

مصرف ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به صورت خوراکی موجب تقویت سیستم ایمنی شده و کمک می‌کند که سموم در بدن تجمع نکند و همچنین به سلول‌های بدن حیات می‌بخشد و سبب نرمال شدن متابولیسم بدن می‌شود.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان سوختگی و زخم پوستی:

در درمن سوختگی اثر معجزه‌آسایی دارد و درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد همچنین ناحیه سوختگی درجه 2 و 3 مانند آفتاب زدگی و یا سوختگی ناشی از اشعه راترمیم می‌کند شایان ذکر است که گیاه آلوئه‌ورا ( آلوورا ) پوست‌هایی که در اثر تابش آفتاب سوختگی پیدا کردند را نرم می‌کند. خاصیت ترمیمی ژل این گیاه به صورتی استکه به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند، در نتیجه ترمیم ناحیه سوختگی را حاصل می‌سازد.


مطالعات انجام شده در دهه 1990 نشان داده که وقتی از ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) برای التیام سوختگی استفاده می‌شود زخم زودتر التیام می‌یابد در حالی که وقتی از بانداژهای مخصوص سوختگی استفاده می‌شود سوختگی 6 روز دیرتر التیام می‌یابد.آنزیم‌های ژل کلوکوماناز، آرابینانز و گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات بسیار مناسب است این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، بریدگی‌ها، پارگی‌، خراش‌ها و سوزش‌های خفیف پوست که ناشی از گزیدگی حشرات می‌باشد را تسکین می‌دهد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در افزایش انرژی بدن:

مصرف خوراکی مداوم ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) سبب تنظیم دستگاه گوارش و هضم هرچه بهتر غذا می‌شود که از این رو احساس تندرستی و سلامتی می‌دهد و به علاوه سطح انرژی بدن افزایش می‌یابد و ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) 4 بار سریع تر از آب در بدن نفوذ می‌کند و به فیزیولوژی بدن آسیب نمی رساند بلکه آن را متعادل نموده و بهبود می بخشد.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان پارکینسون:

طبق تحقیقات به عمل آمده دانشمندان و پژوهشگران گیاه آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بیماری پارکینسون یا (باد لقوه) مؤثر است و علاوه بر آن سبب تحریک و افزایش ماهیچه‌ها می‌شود.


آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در ترک اعتیاد:

مصرف خوراکی ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به دلیل داشتن مقداری اسید سالیسیلیک وجود دارد. مثل مسکن عمل می‌کند و همچنین سموم بدن را دفع می‌کند و خود را پاک‌سازی می‌کند و افسردگی‌های بعد از ترک اعتیاد را کاهش می‌دهد.


طریقه مصرف گیاه دارویی صبر زرد یا آلوئه ورا (آلوورا):

حداقل میزان مصرف روزانه این گیاه ۵۰ – ۱۰۰ میلی لیتر ژل صبر زرد در دو و یا سه نوبت است که این مقدار ژل حاوی حدود ۲۰ – ۳۰ میلی گرم آلوئین میباشد.


طبع ژل صبر زرد  یا آلوئه ورا (آلوورا):

دارای طبیعت مرطوب ، خنک، تلخ و شوری می باشد.


طبع برگهای صبر زرد (آلوورا):

دارای طبیعت داغ، مرطوب و تلخی می باشد.


هشدار:

صبر زرد اگر به اندازه مصرف شود خطری ندارد. ولی مقدار زیاد آن باعث اسهال خونی میشود. ضمنا زنان شیرده نباید از آن استفاده کنند زیرا صبر زرد از طریق شیر وارد بدن طفل میشود و ایجاد اسهال میکند. این گیاه نیز برای زنان حامله خوب نیست، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. این گیاه برای افراد مبتلا به بواسیر و افراد مبتلا به نارسایی کلیه مضر است.

مصرف مقادیر زیاد برگهای صبر زرد می تواند باعث تهوع و استفراغ شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد